In artikel geef ik je een krachtig framewerk waarmee jij van je goede voornemens écht kunt waarmaken.
Je maakt niet zomaar goede voornemens, je hebt daar een reden voor.
Achter die reden zit nog een dieper gelegen reden.
Een reden die belangrijk genoeg is om je goede voornemens serieus te nemen.
Stel je eens voor dat je alle goede voornemens die je hebt gehad, waar gemaakt had.
Hoe zou je leven er dan uitgezien hebben?
Houd dit in gedachte, want dat is precies wat er mogelijk is als je oprechte goede voornemens maakt.
Helaas, de meeste mensen zijn voor februari al gestopt met hun goede voornemens door een gebrek aan helderheid en oprechte toewijding.
Zonder urgentie is er geen reden om actie te ondernemen.
De meeste goede voornemens vallen in de categorie ‘had ik graag’ in plaats van ‘ik moet dit bereiken’. Echte verandering is geboren uit urgentie. Dat is waar het vaak aan scheelt.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom de meeste goede voornemens nooit behaald worden:
- Reden #1: Gebrek aan diepgang
- Reden #2: Geen actieplan
- Reden #3: Geen urgentie
- Reden #4: Geen oprechte toewijding
Gelukkig heb ik een effectieve methode waarmee jij van je goede voornemens een haalbaar doel kunt maken.
Volg deze 3 stappen:
Stap 1: Creëer diepgang
Als je niet glashelder hebt wat je exact wil behalen, dan heb je simpelweg geen doel. Zonder helder doen, kun je ook geen resultaat verwachten.
Stel je voor dat dit je voornemen is: ik moet meer gaan sporten.
Hoe vaak per week? Wat ga je exact doen? Op welke dagen? Hoe lang? Waar?
Meer gaan sporten is geen doel. Het is niet specifiek. Als het niet specifiek is, dan kun je ook niet weten wat je exact moet doen.
Dus, laten we diepgang creëren. Beantwoord de volgende vragen:
- Bepaal je doel: Wat wil je exact bereiken of oplossen?
- Waarom wil je dat?
- Stel je voor dat je dit behaald hebt, wat heb je dan wat je nu niet hebt? En wat doet dit voor je?
- Werk je doel concreet uit volgens de SMART methode.
SMART is een afkorting voor:
- Specifiek: Je doel moet specifiek en helder zijn. Het moet expliciet duidelijk zijn wat je exact wilt bereiken, zodat er geen ruimte is voor interpretatie. Voorbeeld: Ik ga 10 kilogram vet verliezen in 20 weken.
- Meetbaar: Je doel moet meetbaar zijn, zodat je je voortgang kunt volgen. Voorbeeld: Ik houd mijn progressie bij door weekgemiddeldes van mijn gewicht te vergelijken, door dagelijks te wegen.
- Actiegericht: Je doel moet actiegericht zijn en concrete acties bevatten die je gaat ondernemen om het te bereiken. Voorbeeld: Door dagelijks 30 minuten te wandelen, 3 keer per week krachttraining te doen en calorie beperkt (2000 kcal p/dag) te eten.
- Realistisch: Je doel moet daadwerkelijk te behalen zijn. Iets als 10 kilo vet verliezen in 10 dagen is bijvoorbeeld onrealistisch. Voorbeeld: Om te bepalen of dit doel haalbaar is, kun je een professional inhuren (newsflash: dit doel is haalbaar).
- Tijdsgebonden: Je doel moet een duidelijke deadline hebben zodat je weet wanneer je wel of niet op de goede weg zit. Voorbeeld: Op 1 juni 2024 is mijn gewicht gedaald van 71 kilogram naar 61 kilogram.
Stap 2: Maak een plan
Now, in this first sentence, tell the reader where so many go wrong when it comes to this second step.
De meeste goede voornemens maken mensen alleen in het hoofd. Er zijn maar weinig mensen die ze daadwerkelijk uitwerken, laat staan er een plan van maken. Hier zijn een aantal voorbeelden:
- Ik wil me fitter voelen
- Ik wil afvallen
- Ik wil meer geld verdienen
- Ik wil me mentaal beter voelen
- Ik moet gezonder gaan eten
Als je deze voornemens niet concretiseert en uitwerkt tot een plan, dan kun er onmogelijk een succes van maken.
Nu je je doel helder hebt, dit is hoe je er een plan van maakt:
- Wat is er nodig om je doel te behalen?
- Welke kennis heb ik nodig?
- Welke vaardigheden heb ik nodig?
- Welke acties moet ik nemen?
- Heb ik ergens hulp bij nodig? Zo ja, van wie?
Werk dit zo concreet mogelijk uit.
- Wat kan er in de weg staan waardoor ik mijn doel niet bereik?
- Wat ga ik eraan doen om te zorgen dat dit niet gebeurt?
Ben eerlijk, duidelijk en werk elke stap concreet uit. Houd het kort en krachtig. Hoe simpeler, hoe beter.
⚠️ Sla geen stappen over.
Step 3: Creëer urgentie
Je bent er bijna! Dit is de meest cruciale stap, die bijna iedereen over het hoofd ziet. Je moet urgentie creëren.
Hier een kort verhaal om mijn punt te verduidelijken:
Stel je voor dat je op straat uitglijdt en valt. Je hebt je duim waarschijnlijk verstuikt. J belt de dokter en vraagt of hij er nu naar kan kijken. De dokter zegt dat hij geen tijd meer heeft en je dat je na het weekend de eerste bent. Je gaat akkoord, er is immers geen haast.
Maar wat als je na het uitglijden je arm had gebroken en een bot uit je arm stak?
Zou je dan ook akkoord zijn gegaan met na het weekend terugkomen?
Natuurlijk niet.
Je hebt dringend hulp nodig. Het is zo urgent, dat je er meteen actie op moet ondernemen.
Urgentie kan vanuit een externe factor ontstaan (een gebeurtenis) of je kunt zelf intern urgentie creëren. Dat is wat we in deze stap doen.
Dit is hoe je urgentie creëert:
- Hoe belangrijk is het voor me dat ik mijn doelen behaal (op schaal 1-10)?
- Wat zijn de consequenties als ik mijn doelen niet behaal? Wat kost het me als ik dit niet tot een succes maak?
- Wat is er te winnen in mijn leven als ik hier wel een succes van maak?
- Hoe urgent is het om van mijn doelen een realiteit te maken (schaal 1-10)?
Toewijding
Als je urgentie nu geen 8 of hoger scoort, stop dan meteen.
Houd jezelf niet langer voor de gek en bespaar je de tijd.
Als je eerlijk en oprecht bent over je doelen, dan is je urgentie nu een 10.
Als je écht het beste voor jezelf wil. Dan ga je er nu voor.
Je hebt je plan. Je weet wat je te doen staat. Zoals het motto van Nike: Just do it.
Start en zorg dat je niet stopt voordat je doel bereikt is. Dat is toewijding.
Motivation is what gets you started. Commitment is what keeps you going. – Jim Rohn
Tot de volgende week.
Bart